یکشنبه ۱۸-۰۶-۱۴۰۳ ۴:۵۳ ق٫ظ

در حل معضل ریزگردها، یک دست صدا ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: با توجه به اهمیت مقابله با پدیده گرد و غبار باید عملیات اجرایی آن در منطقه هر چه زودتر آغاز شود.

 

به گزارش مرکز مدیریت ارتباطات، فرهنگ‌سازی و مشارکت‌های صندوق ملی محیط زیست، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار گفت: ایران در قالب یک دیپلماسی قوی و رایزنی‌های مختلف، پدیده نوظهور گرد و غبار را به‌عنوان میثاق جهانی معرفی و جهان را متقاعد کرد که برای کاهش آن از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

سلاجقه افزود: به پیشنهاد ایران یک دهه به‌عنوان دهه مبارزه با طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار نامگذاری شده است چرا که مردم ۱۵۰ کشور جهان از این معضل رنج می‌برند و شرایط به گونه‌ای است که می‌توان جدول مندلیف را در هوا مشاهده کرد چون انواع فلزات در هوا وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: ایران دو طرح و برنامه منطقه‌ای را نیز در جنوب و جنوب غرب و شمال و شمال شرق برای مقابله با گرد و غبار تدوین کرده است.

وی تاکید کرد: بنابراین باید پیمان اجرای میدانی عملیات مقابله با گرد و غبار را جدی بگیریم و ایران به عنوان کشوری که پهنه زیادی از آن تحت تاثیر گرد و غبار قرار دارد می تواند پرچم دار این میدان باشد.

سلاجقه در خاتمه ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور جدید، مسیر دیپلماسی محیط زیستی را برای حل مشکل گرد و غبار ادامه دهد.

 

مدیر کل سازمان خواروبار و کشاورزی (فائو) نیز در پیامی ویدیویی به مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار گفت: حدود دو میلیارد تن گرد و غبار سالانه وارد جو می‌شوند.

 

مدیرکل مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی نیز ضمن اشاره به کانون‌های بحرانی گرد و غبار در کشور گفت: ۵۰ درصد گرد و غبار داخلی و خارجی را شناسنامه‌دار کردیم.

شهبازی گفت: در حال تجهیز کشور با دستگاه‌های نمونه‌گیری اتمسفری هستیم.

وی تاکید کرد: رس، فلزات سنگین و گچ در ذرات معلق وجود دارد. کوارتز و سیلیکا موجود در ذرات نیز خطرناک هستند که می‌توانند کیلومترها مسیر را طی کنند. با توجه به تاثیر مخرب این ذرات بر سلامت انسان ما دوبار داده‌های خود را با شورای عالی سلامت به اشتراک گذاشته‌ایم.

 

رویداد بزرگداشت «روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گردوغبار» در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

 

«صندوق ملی محیط زیست» در راستای اجرای مسئولیت فرهنگ‌سازی خود در این رویداد با تولیدات رسانه‌ای حضور داشت.

 

 

۱۵۱ کشور تحت تاثیر مستقیم توفان‌های گرد و غبار هستند.

 

لینک کوتاه خبر: