استان سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع، پس از استان کرمان دومین استان پهناور ایران می‌باشد، که با قرار گرفتن در بین ۲۵ درجه و ۳ دقیقه تا ۳۱ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۵۸ درجه و ۵۰ دقیقه تا ۶۳ درجه و ۲۱ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ، از نظر جمعیتی از کم‌تراکم‌ترین استان‌های ایران است.

استان سیستان و بلوچستان از شمال به استان خراسان جنوبی و کشور افغانستان، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان، از جنوب به دریای عمان و از مغرب به استان‌های کرمان و هرمزگان محدود می‌شود. سیستان و بلوچستان ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و تنها استان ایران است که با پاکستان مرز مشترک دارد و همچنین به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

شمال استان، برآمده از آبرفت‌های رودخانه هیرمند، که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان در مواقع پرآبی را در خویش جای داده‌است. کوه خواجه تنها پشته بلندی می‌باشد که در شمال استان خود نمایی نموده و نزد اهالی از قداستی خاص برخوردار است. دشت سیستان که در گروه اقلیم بیابانی میانه قرار دارد، بارشی کمتر از ۶۵ میلی‌متر را در سال دریافت می‌کند و میزان تبخیر در آن به بیش از ۵۰۰۰ میلی‌متر می‌رسد. این شرایط در مجموع باعث خشکی فیزیکی شدید محیط بوده و در سال‌هایی که میزان ورودی آب رودخانه هیرمند کاهش می‌یابد، خشکسالی‌های مخرب توسعه پیدا می‌کند. شریان حیاتی منطقه یعنی هیرمند نوسانات سالیانه قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. وزش بادهای صد و بیست روزه که از اواخر بهار تا پایان تابستان می‌وزد در تشدید خشکی محیط مؤثر است.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی(گاندو)، (نماد حیات وحش استان سیستان و بلوچستان)

عملکرد تسهیلات صندوق ملی محیط¬زیست

موضوع

آب و فاضلاب

پسماند

هوا

جمع

(میلیون ریال)

مصوب

پرداختی

مصوب

پرداختی

مصوب

پرداختی

مصوب

پرداختی

تعداد

۱

۱

۰

۰

۰

۰

۱

۱

میزان تسهیلات

(میلیون ریال)

۱۵۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

۰

۰

۰

۰

۱۵۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

 

عملکرد بیمه حیات وحش صندوق ملی محیط زیست

نوع عملکرد

وضعیت

تعداد

مبلغ(میلیون ریال)

بیمه حیات وحش

مصوب

۱

۲۰

پرداختی

۱

۲۰

 

مشخصات پروژه شرکت ساحل صید کنارک

شرکت ساحل صید کنارک

نوع پروژه

بازیافت ضایعات شرکت ساحل صید کنارک جهت استخراج ژلاتین و روغن حاوی امگا ۳

ظرفیت پروژه(تن در روز)

۲۰

تکنولوژی کاربردی

پرس مرطوب, سپراتور و اواپراتور

حجم کل سرمایه­گذاری(میلیون ریال)

۲۷۰,۷۷۵

میزان تسهیلات (میلیون ریال)

۱۵۰,۰۰۰

مدت اجرا(ماه)

۱۲

تصاویر اجرای پروژه شرکت ساحل صید کنارک